Ak ste nikdy nepodnikali, prvýkrát to môže byť trochu desivé. Najmä preto, že vstupujete do nových vôd a neznáma. To si vyžaduje veľa tvrdej práce a plánovania. Avšak, ak si myslíte, že ste na podnikanie dokonale pripravený, je potrebné si uvedomiť, že sa to celkom iste, v určitom momente zvrtne.
Ak chcete úspešne podnikať, musíte sa prispôsobiť meniacim sa situáciám. Kam tým však mierim?
Dnešná doba je nesmierne rýchla. Technologické inovácie a zmeny trendov nútia majiteľov firiem neustále zlepšovať svoje služby a ísť s dobou. Ak tak neurobia, postupne upadajú, niektoré priam zanikajú. Problém nastáva pri začínajúcich StartUP-och. Máte skvelý nápad, ktorý však nedokážete otestovať alebo poprípade rovno zrealizovať. Kameňom úrazu sú peniaze.
Softwarové riešenia sú časovo a finančne náročné. Nie všetky StartUP-y majú za svojím chrbtom investora, ktorý im tieto náklady pokryje. Nachádzate sa v „patovej“ situácii. Ako som spomínal vyššie, ak chcete byť so svojím projektom úspešný, potrebujete ísť s dobou (napr. zabezpečiť si webovú stránku, logo spoločnosti alebo špecifický informačný systém atď.), ale ako na to, keď nemáte peniaze?
Odpoveďou je minimum viable product – ďalej ako MVP.
Čo je to MVP?
Minimum viable product nie je hotový produkt alebo verzia 1.0, je to najmenšia časť produktu, ktorá jasne demonštruje jeho hlavnú funkcionalitu a je dostupná verejnosti. MVP nemusí byť 100% funkčný, môže to byť napríklad prototyp webovej aplikácie, vysvetľujúci hlavnú myšlienku produktu. Úlohou MVP je získať spätnú väzbu od používateľa a naučiť, čo má na produkte rád a čo naopak nepotrebuje.
Hlavné výhody MVP v praxi
Hlavnou výhodou, ktorou MVP disponuje v praxi, je otestovanie svojho nápadu. Množstvo StartUP-ov začína s brilantnou myšlienkou, ktorá je však nezrealizovateľná.
Dôvodov môže byť niekoľko:
- Príliš malý alebo naopak presýtený trh, na ktorom chceme pôsobiť
- Neudržateľná finančná situácia – vysoké náklady / nízka ziskovosť
- Nízka užitočnosť produktu – ľudia nevidia zmysel utratiť zaň peniaze
MVP proti tomuto bojuje. Dá vám možnosť overiť si, či váš produkt verejnosť príjme alebo odignoruje. Je to rýchle a podstatne lacnejšie ako finálna verzia.
Dá vám to omnoho širší pohľad na problematiku a relevantné informácie, z ktorých sa viete lepšie rozhodnúť, či má projekt potenciál alebo ho treba hodiť „do kytek“. V prípade neúspechu vám to zabralo menej času a stálo vás to omnoho menej peňazí. V prípade úspechu vám to dodá potrebný „drive“, sebavedomie a ako čerešničku na torte získate spätnú väzbu od reálnych používateľov, čo sa im páči alebo čo by ste do budúcna mohli vylepšiť.
Ako robíme MVP my v OBS?
Aj my vo firme skúšame nové veci ako sa posunúť ďalej. Môžem spomenúť napríklad projekt „Pripomienkovač“, ktorý radi využívame.
Slúži na internú komunikáciu firmy. Presnejšie sa jedná o software, čo posiela e-maily, ktoré sa pravidelne opakujú. Je to neskutočná výhoda a odbúranie povinností zo strany vedúceho, ktorý sa nemusí báť, že by zabudol poslať e-mail, napríklad s požiadavkou na dodanie dochádzky jednotlivých zamestnancov.
Pripomienkovač sa o to postará a rozpošle každý mesiac hromadný e-mail pre všetkých, ktorých sa to týka. Možnosti využitia sú však obrovské.
Prečo je to však MVP? Nie je zabalený do úžasnej grafiky, s ktorou by sme sa trápili niekoľko desiatok hodín. Nie sú tam ani iné rôzne funkcie, ako napríklad notifikácie a pod.
Jednoducho, robí to presne to, čo má a čo sa od neho vyžaduje – t.j posielať e-maily vtedy, kedy treba. Následne tento produkt môžeme ponúknuť aj ďalším firmám, ktoré by oň mali záujem. Ak zistíme, že je o produkt veľký záujem a je prospešný, pustíme sa do ďalšieho vývoja.
Pripravíme mu špičkovú grafiku, doplníme rôzne funkcie a zapracujeme spätnú väzbu od predchádzajúcich používateľov. Nie je potrebné to robiť hneď od začiatku a vyhodiť do vzduchu niekoľko tisíc eur, najprv je potrebné produkt otestovať, či bude skutočne fungovať a mať zmysel.
Rozbehnúť úspešný StartUP je náročné, ale nie nemožné. Využite všetky dostupné nástroje na získanie konkurenčnej výhody. V prípade, že by ste potrebovali našu pomoc, ozvite sa nám. Veľmi radi vám pomôžeme naštartovať váš biznis a nasmerovať ho správnym smerom.
Vaše OBS.
Zdroje:
https://www.businessnewsdaily.com/4686-how-to-start-a-business.html#9-brand-yourself-and-advertise
https://www.thehartford.com/business-insurance/strategy/how-to-start-a-business/StartUP