Ak chcete web na mieru, mali by ste sa odpichnúť od toho, aké sú vaše potreby, teda kvalita, ktorú očakávate. Tak, ako niekto očakáva pri aute vyhrievané masážne sedačky, dažďový senzor, spotrebu pod 6l alebo dojazd 1 000 km bez nabitia.
Zvažujte nižšie kritéria a pýtajte sa danej spoločnosti, ako bude pri výrobe postupovať. Najdôležitejšími súčasťami bude analýza a špecifikácia, o ktorých si povieme na konci článku. A teraz k tým otázkam:
- Dodávateľ vyhotoví vizuál/grafiku na mieru alebo použije šablónu? Treba hneď spozornieť, ak je odpoveď, že sa použije šablóna. Prečo by sa pri webe na mieru mala použiť šablóna?
- Bude sa vychádazať z vašej korporátnej identity, dizajn manuálu – brandingu? Alebo dodávateľská spoločnosť ani nevie, čo to je?
- Telekom so svojou magenta farbou a Orange so svojou oranžovou farbou spoznáte na 100 honov.
- Akýbudete maťmotor webu?
- Postavený na najnovšej, najrýchlejšej technológii alebo na takej, kde budú programátori lacnejší, ale čas vývoja bude dlhší? Zbystrite, ak sa povie WordPress. Skoro žiadna z najznámejšich firiem na svete nepoužíva WordPress. Na svete je však známy, lebo je lacný a ani u nás to nie je inak, avšak firmy ho často predávajú ako “riešenie na mieru”. Áno, on môže byť upravovaný na mieru, ale nie je to originálny web na mieru. Bryndzové halušky so salámou môžu byť na mieru, ale nebudú to už originál bryndzové halušky. Spoločnosti ako DHL, Mercedes, Tesco, Lidl, Apple, Microsoft, BBC, RTVS, BMW, Tescoma, Slovenská pošta, Packeta, Dedoles a iné majú skutočné weby na mieru. Preto sú tam, kde sú. Chcete tam byť aj vy so svojou firmou?
- Zvažujete vlastný doplnok na mieru – naprogramovaťniečounikátne len pre vašu spoločnosť?
- Ako to bude daná spoločnosť programovať? Stiahne nejaké riešenie, ktoré kostrbato upraví? Budete ho mať síce na stránke, ale bude “ťažkopádne”? Typickým príkladom sú konfigurátore áut. Možno niekedy pomalé, ale väčšinou ľahko a intuitívne použiteľné.
- Možno nejaký kalkulátor alebo prepojenie skladu s účtovníctvom? … Ako to vyrieši daná spoločnosť? Bude tápať alebo navrhne presný postup?
- Chcete poskytnúť zážitok? Vyhrať sa s grafikou, aby sa ľudia cítili príjemne?
- Bude daná spoločnosť používať slovíčka ako UX a UI? Dajte si pozor, aby odpoveď nebola: “Urobíme tak, aby dobre bolo“. Potrebujete mať istotu, že zástupcovia rozmenia tému na drobné a presne vysvetlia, čo navrhujú, ako to bude fungovať a prečo je tomu tak. Jedine tak si budete istý, že máte experta a nie pseudo-experta.
- Príklady: Slovenskí klienti čítajú zľava doprava, preto navrhujeme dať hlavný obrázok produktu vľavo; S online konfigurátorom máte 11x väčšiu šancu, že si u vás kúpi zákazník daný produkt; Prilákať nového zákazníka je 6-7x drahšie ako si udržať súčasného, preto navrhujeme xyz a abc..
- Chcete byť v Googli vyššie? = Poskytuje daná spoločnosť „SEO“?
- Aké SEO služby poskytuje? On-Page a Off-Page sú expertné SEO služby a Technické SEO sú expertné služby na programátorskej úrovni, tzn. “tunuje sa motor”.
- SEO sa delí na:
- Technické
- On-Page SEO (na vašom webe) – čiže „SEOčkár“ navrhne textové zmeny a upravia sa texty na stránke a metadáta (také, ktoré vidí Google, ale nie ľudské oko).
- Off-Page SEO (mimo vášho webu) – čiže, web sa pridá do katalógov (napr. Zoznam.sk, Seznam.cz…) a kúpia sa platené články, ktoré odkazujú na váš web.
- Pýtajte sa na postupy zrýchlenia vášho webu
- Málo slovenských podnikateľov a firiem vníma túto časť ako akútnu. Avšak, rýchlosť je skrátka rýchlosť. Čím rýchlejší web, tým skôr ste vyššie ako konkurencia, a tým skôr sa o vás potenciálni klienti dozvedia a objednajú vaše služby, produkty a stotožnia sa s vašou značkou.
- Kto dodá alebo vyhotoví média (texty, fotky a videá) ?
- Potrebujete pomôcť s niečím spomenutým alebo všetko dodáte?
- POZOR, máme klienta, ktorý nám pred dvomi rokmi vyplatil web a stále nedodal texty, takže web nie je stále spojazdnený! Toto je častý fenomén v našej brandži.
- POZOR, fotky a texty sa zvyknú riešiť na poslednú chvíľu pred štartom! Toto nepodceňujte.
- Blog, administrátorská časť, multi-jazyčnosť, prepojenia na sociálne siete, klientska zóna
- Čo z toho potrebuje práve vaša spoločnosť?
- Veľa klientov ani nevie, čo je klientska zóna, avšak po vysvetlení ju chce skoro každý. Dokáže váš dodávateľ poskytnúť zónu šitu na mieru spolu s webom na mieru? Alebo sa jej radšej vyhne? Pre viac o klientskej zóne si prečítajte náš článok 6 dôvodov prečo by mala mať vaša firma klientsku zónu.
- Administrátoská časť – chcete si manažovať vozový park? Fotky? Blog? Notifikácie, ktoré sú špecifické len pre vaše podnikanie? Ako bude postupovať vyhotovujúca firma? Má s niečim takým skúsenosti?
- Cenaa čas vyhotovenia
- Cena #1: je vysoko individuálna – ako s oblekom alebo košeľou na mieru. Ak to myslíte vážne, pripravte si minimálne 15 000 EUR a projekt si nechajte rozfázovať. Ale ak vám niekto ponúkne web na mieru za 499 EUR, tak už podľa ceny viete, že je to nereálne.
- Cena #2: Ak vám niekto povie: ,,Akú si dostal cenovú ponuku? 12 000! Si normálny? Ja ti to spravím za 8 000!”, tak utekajte. Ako môže dať niekto len tak 4 000 EUR dole z ceny? A to len na základe ceny vie kompletný rozsah projektu?
- Cena #3: Je rozdiel, ak robí web na mieru tím ľudí: projektový manažér, biznis analytik, programátor, grafik, SEOčkár, copywriter, ako keď “web na mieru” robí „môjho známeho syn, ktorý študuje IT“. Tento syn známeho pravdepodobne nie je expert a ani do jedného sa nevyzná poriadne, ak sa dá na takýto projekt. Rozumie obchodu? Čo marketing? Počul niekedy skratku B2B alebo B2B2C?
- Cena #4: Skúste si možno prečítať náš článok Digitálny marketing a (ne)reálne očakávania slovenských klientov 2022.
- Čas výroby sa hýbe od 3-4 mesiacov a vyššie.
- Servis – čo sa udeje, ak sa niečo časom pokazí alebo vypadne? Ako to bude riešiť potenciálný dodávateľ?
- Ako bude postupovať? Má 24h podporu? 8h podporu? Ozývate sa ad hoc?
- Chyby budú oznamovať návštevníci alebo to bude spoločnosť kontrolovať sporadicky? Čo je to sporadicky? Každý mesiac, kvartál, polrok?
- Weby nemajú štandardnú záruku ako stolička na mechanické poškodenie – ako je to zakotvené u dodávateľa? Pýtajte sa!
- Má si firma vyhradiť pre vás čas a opravu vykonať do 4h? Alebo 48h? Alebo servis nepotrebujete a web počká, kým firma skončí 6-mesačný projekt, ktorý začala, aby zatiaľ zarábala inde? Alebo to vyrieši „môjho známeho syn, ktorý študuje IT“, keď mu skončí v januári skúškové obdobie?
- Doplnky – téma na samostatnú diskusiu. Ponúka spoločnosť aj dodatočné služby, reportingy a vyhodnotenia?
- Ponúka analytické komponenty?
- Ponúka tvorbu klientskej zóny?
- Ponúka správu Newsletteru?
- Ponúka reklamu na Googli, Facebooku, Instagrame, LinkedIn a i.?
- Vie vyhotoviť “lapač dopytov”?
- Vie pomôcť s brandingom alebo rebrandingom?
- Analýza alebo aj špecifikáciaprojektu – toto je najdôležitejšia časť celého projektu. Ako sa k tomu stavia daná spoločnosť?
- Vytvorí požiadavky, čo sa má vyhotoviť, čo má web “robiť” a ako fungovať?
- Zanedbanie tejto časti zvykne končiť klasicky – pokazené vzťahy a právnici.
- Čo obsahuje analýza, koľko stojí, kedy bude hotová? Je potrebné si zvážiť, či za ňu zaplatíte a urobí sa kvalitne, alebo bude zadarmo – to je v 99% firiem odfláknuté.
- Ak je analýza zadarmo, treba si dať pozor: Prečo by mal niekto míňať desiatky hodín na tvorbu „projektu stavby“ a nemať za to zaplatené? Tak to firmy len odfláknu a nastrelia cenu „od oka“. K tomu len toľko: Pri 80% IT projektoch sa doba trvania s nákladmi predĺži na dvojnásobok. – Ale, analýzu ste mali zadarmo! Preto pozor na “analýzu zadarmo” !
Veľa sa pýtajte a radšej si priplaťte, aby ste v budúcnosti nemali problémy. Viete ako sa hovorí: “Nie sme takí bohatí, aby sme kupovali lacné veci.”
Držíme palce pri správnom výbere.