Web dizajn “cvičenie 101” ako vravia anglicky hovoriaci priatelia. Možno sa pýtate: ,,Prečo by som mal vedieť základy web dizajnu, keď si najmem profesionálneho grafika, ktorý to má všetko v malíčku?“.
Zodpovedzme si najskôr čo je to web dizajn?
Definícia: Web design sa po slovensky prekladá ako “web dizajn”. Tento termín sa vzťahuje na návrh webových stránok. Zvyčajne sa týka aspektov používateľského zážitku vo vývoji webových stránok, a nie vývoja softvéru.
👉 Ak hľadáte web dizajnéra alebo spoločnosť, ktorá Vám vyhotoví webstránku pokračujte na kontakt. Ponúkame cenovo dostupné webstránky pre všetkých. Od živnostníkov a malých firiem až po veľké spoločnosti.
Odpoveď je jednoduchá. Aj keď si najmete profesionálneho grafika, aby vám navrhol vašu web stránku, musíte vedieť nejaké základy web dizajnu, aby ste rozlíšili talentovaného grafika od toho priemerného. Potrebujete s ním odkomunikovať to, čo na vašej web stránke chcete, aby ste predišli nedorozumeniam.
Základy vám pomôžu pri predstave toho, čo na stránke chcete mať a koľko to približne bude stáť. Vďaka nim nebudete od grafika očakávať nemožné a Odhadnete čas, ktorý mu web dizajn zaberie.
Vieme, že pre vás – „negrafika“ nie je najľahšie pochopiť problematiku web dizajnu, a preto sme sa rozhodli, že si pre vás pripravíme 10 tipov, ktoré by ste určite mali vedieť.
👉 V prípade, že vás skôr zaujíma technická časť ako článok o grafike, odporúčame pozrieť si náš článok Tvorba webstránok pre jednotky v segmentoch
Pri konečnom web dizajne od grafika vám odporúčame skontrolovať si, či váš výsledok spĺňa týchto 10 bodov nižšie.
Obsah:
- Pre kvalitný web dizajn sa zbavte neporiadku
- Dosiahnite dostatok bieleho priestoru
- Nezabudnite, že kvalitný web dizajn myslí na vizuálnu hierarchiu
- Vyberte správne farby
- Používajte fotografie upravené pre web dizajn
- Web dizajn: Zvoľte vhodnú typografiu
- Navigujte zákazníkov
- Uprednostnite mobil
- Vytvorte ľahko čitateľný text
- Komunikujte
1. Pre kvalitný web dizajn sa zbavte neporiadku
Neporiadok vo webstránke je jednou z najčastejších chýb, akej sa začiatočníci dopúšťajú. Chcú mať na web stránke všetko, bez ohľadu na to, či web bude vyzerať prehľadne.
Mali by ste vedieť, že ak budete mať vo web dizajne príliš veľa rušivých elementov, tak váš zákazník nebude vedieť, kam sa má pozerať a práve v tom momente ho nadobro strácate. Zákazník radšej navštívi web konkurencie, kde všetko dôležité nájde hneď.
Web dizajn je efektívny práve vtedy, keď v ňom existuje jasná cesta, po ktorej zákazník musí kráčať, a aby ste to dosiahli, tak musíte uprednostniť prvky s vysokou prioritou a ostatné odstrániť. (Čím viac bieleho priestoru, tým menej neporiadku web stránka obsahuje.)
👉 Pozrite si ako sme navrhli bielu v modernom šate webu v našej prípadovej štúdii: Redizajn webstránky: Príbeh premeny na digitálnu superhviezdu
2. Dosiahnite dostatok bieleho priestoru
Ako sme sa bavili v predošlom bode, tak čím viac bieleho priestoru je na webe, tým menej nepodstatných prvkov obsahuje. Čo teraz? Vyplniť ten biely priestor alebo to nechať tak, ako to je? Ako má vyzerať profesionálny web?
Rozhodne tento biely priestor nevyplňujte. Negatívny priestor (a.k.a biely priestor) je odborný termín pre oblasti, ktoré nepriťahujú žiadnu pozornosť. Môže vám to prísť nudné, ale takýto priestor vám zaručuje, že zákazník na vašom webe neprehliadne nič dôležité.
Rada: Čím je viac negatívneho priestoru okolo nejakého prvku, tým viac pozornosti prvok dostane.
👉 Možno vás zaujme aj článok, ktorý sa zameriava na grafiku a obsah stránky.
3. Nezabudnite, že kvalitný web dizajn myslí na vizuálnu hierarchiu
Máme tu ďalší nový pojem – vizuálna hierarchia. Tento výraz sa vzťahuje na ovplyvnenie toho, čo váš zákazník ako prvé na vašej web stránke uvidí, za pomoci použitia vizuálnych prvkov ako veľkosť alebo umiestnenie. Čo váš zákazník skôr uvidí? Obrovské motto vašej spoločnosti alebo maličké GDPR podmienky vo footeri (päte) vášho webu?
Každý prvok vo web dizajne je zámerné urobený tak, aby vynikol a splnil svoj účel. Príkladom sú CTA tlačidlá. To, že sú vždy zvýraznené nie je náhoda, sú navrhnuté tak, aby vás zaujali a prinútili vás naň kliknúť.
4. Vyberte správne farby
Farby sme riešili už v predošlom článku, ktorý vám odporúčam prečítať. Vďaka článku lepšie pochopíte psychológiu farieb a zistíte, ktorá farba je pre vašu značku tá pravá.
Výberom farby to nekončí. Ak už máte vybranú farbu, ktorá vás má prezentovať, musíte ju aj dobre použiť, aby ste vytvorili vizuálnu hierarchiu.
👉 Rada: Farby nestačí len logicky vybrať, ale tiež musia spolu dobre vychádzať. Je super, že červená s fialovou môže perfektne prezentovať vašu spoločnosť, ale čo z toho, keď spojenie týchto dvoch farieb vytvorí škaredý konečný dizajn?
5. Používajte fotografie upravené pre web dizajn
Ak sa chystáte použiť fotografiu na vašom webe, uistite sa, či to robíte správne.
Fotografie pridávajte zmysluplné, aby sa jej štýl a téma zhodovali s vašou webovou stránkou.
Na fotografiách je super, že majú veľkú tendenciu ľudí zaujať, ak máte možnosť, pridávajte vhodné fotografie na svoj web. Veľkej obľube sa tešia fotky zamestnancov a usmievavých ľudí. Zabudnite tiež na rozmazané fotky.
Rada: Fotky pred pridaním na vašu web stránku odporúčame komprimovať, stránka sa tak bude kratšie a lepšie načítavať.
👉 Odporúčame prečítať si aj krátky článok 14 signálov kedy viete, že je čas na nový web
6. Web dizajn: Zvoľte vhodnú typografiu
Vytvoriť správne texty na web stránku je umenie. Ešte väčšie umenie je k týmto textom vytvoriť správny vzhľad. Čo máte zo špičkových textov, keď si ich zákazník ani nevšimne?
Typografia nezahŕňa len font písma, ako sa všetci mylne domnievajú, ale zahŕňa aj veľkosť písma, farbu, štýl a aj riadkovanie.
Ako pri farbách a fotografii, tak aj tu platí, že pri výbere typografie musíte dávať ohľad na to, aká typografia sa hodí k vašej značke.
7. Navigujte zákazníkov
Čas sú peniaze, a čím rýchlejšie váš zákazník nájde na vašom webe to, čo potrebuje, tým lepšie pre vás.
Dobrý web dizajn zabezpečuje, aby sa zákazníci na vašej web stránke cítili intuitívne, aby okamžite našli, čo potrebujú, a aby sa nemuseli zamýšľať nad tým, kde majú kliknúť, ak sa chcú dostať tam a tam.
Nie je to však jednoduché, ako sa môže zdať. Musíte presne vedieť, ako je celá stránka organizovaná. Čo je na hlavnej stránke, a kde všade sa môžu z nej zákazníci presunúť, čo je uvedené v hlavnom menu a odkiaľ sa dá presúvať na jednotlivé podstránky? Týchto otázok je oveľa viac, a všetky si zodpovedzte skôr, ako sa pustíte na samotný web dizajn.
Pri vytváraní navigácie musíte dbať aj na samotných zákazníkov. Vašu stratégiu by ste mali zostaviť podľa toho, ako vaši zákazníci nakupujú, podľa nejakých skutočných nazbieraných údajov.
8. Uprednostnite mobil
Mobil, mobil a ešte raz mobil! Tento fakt si ešte mnoho spoločností neuvedomuje, a tak stráca množstvo zákazníkov.
Niektoré spoločnosti si predstavuje svoj web dizajn len na počítači. Faktom je, že dnes aj vy uprednostníte mobil pred počítačom. A preto spravte váš web dizajn navrhnutý hlavne pre mobilné zariadenia. Nie je to dobré len pre zákazníka, ale aj pre algoritmus Google, ktorý zohľadňuje mobilnú odozvu a podľa toho vás dáva vo vyhľadávaní vyššie alebo nižšie.
Web dizajn pre mobilné zariadenia dajte na prvé miesto hneď od začiatku. To neznamená, že budete zanedbávať dizajn na počítači, lebo to tak písalo OBSko. NIE. Vaša web stránka musí vyzerať dobre na každom zariadení. Či je to počítač, mobil alebo tablet.
Zistite viac, prečo sú mobilné zariadenia tak dôležité. Prečítajte si náš článok o web dizajne.
9. Vytvorte ľahko čitateľný text
Pri návrhoch musíte brať do úvahy aj čitateľnosť.
Texty dobre napíšte. Text by mal osloviť vaše publikum podľa vašej komunikačnej stratégie. Nemal by byť zložitý a mal by sa zákazníkom vryť do pamäte. V druhom rade text spravte esteticky úhľadným. Mal by sa zobrazovať na podklade, kde bude dobre čitateľný a s dostatkom miesta. A v poslednom rade zariaďte, aby bol dobre čitateľný. Zvoľte správne písmo a veľkosť, aby ho zákazník prečítal bez námahy.
Možno vám tento bod príde podobný ako bod s typografiou, lenže v tomto bode musíte dávať pozor na kompozíciu a štruktúru, a taktiež to, ako text interaguje s ostatnými prvkami.
Rada: Vyhýbajte sa veľkým blokom textu, ktoré čitateľa odstrašujú. Text môžete rozdeliť na menšie bloky, alebo skrátiť.
10. Komunikujte
Web dizajn je tímová práca. Je to práca profesionálneho grafika a vás. Vy dávate grafikovi návrh toho, čo chcete a potrebujete, a on to premieta do skutočnosti.
Vo web dizajne je extrémne dôležité komunikovať správne. Grafik vám nedokáže čítať myšlienky, a nemôže vám dodať dizajn, ktorý sa vám bude páčiť bez toho, aby ste s ním stále komunikovali. Toto neplatí len pri grafikovi, ale aj pri ďalších vašich dodávateľoch ako sú programátori, copywriteri … Komunikácia je pre vás kľúč k úspechu.
👉 TIP: My na komunikáciu v tíme používame nástroj Slack a Asana
Ak ste sa dostali až tu, tak pevne verím, že základy web dizajnu máte už v malíčku, a že po správnej komunikácii s vaším grafikom budete s web dizajnom vášho webu nadmieru spokojný a dosiahnete skutočne profesionálny web.
Ak vás web dizajn zaujal, a radi by ste si o tejto téme ešte niečo prečítali, rozhodne si prečítajte náš článok Programovanie na zakázku – ako nájsť správneho partnera alebo ak vás zaujímajú technické záležitosti ohľadom pamäte cache.
V prípade, že web dizajn a základy už ovládate, len vám chýba grafik, tak sa nám určite ozvite a využite svoju bezplatnú konzultáciu.
#CTA#Skonzultujte s nami svoj web dizajn#CTA#