Tvorba webovej stránky – Základy pre rozhodovanie


V čase písania tohto článku 6. 2. 2022 je na slovenskom trhu registrovaných 446 897 domén, teda názvov s príponou .sk na konci (napr. www.obs.sk). Jednoduchým a nepresným odhadom sa dá povedať, že 1 človek z 10 na Slovensku vlastní webstránku. Ďalším odhadom “od oka” sa dá tvrdiť, že viac ako 80% firiem má webstránku. Firma, ktorá ju nemá, si ju bude musieť časom zaobstarať alebo jednoducho redizajnovať, či vybudovať nanovo. 

Trh nám bohužiaľ kontinuálne ukazuje, že slovenské firmy stále nevedia využiť potenciál webových stránok (alebo teda web-aplikácií, ako ich odborne voláme). Aj preto vznikol tento článok.

Čo je to vlastne webstránka? Webstránka je médium a platforma, ktorá je prístupná 24 hodín7 dní v týždni, 365 dní v roku. Viete na ňu pristúpiť z celého sveta alebo ju obmedziť heslom len pre určitých ľudí a skupiny. Prístup na webstránku sa dá obmedziť aj z pozície krajiny. Častým prípadom sú totiž hackerské útoky práve z Činy, z tohto dôvodu sa zaviedol systém GeoIP, ktorý umožňuje ich blokáciu.

Webstránka môže byť verejná a súkromná. Pod súkromnou sa rozumie taká, ktorú vidia len vaši zamestnanci, keď sú pripojení k firemnej sieti. Odborne sa nazýva aj Intranet.

Aké úlohy spĺňajú webstránky? Na začiatku siete Internet spĺňali webstránky triviálne úlohy, ktoré sa neskôr rozšírili o sofistikované, automatizované, analytické a preddiktívne funkcie. V dnešnej podobe sa nazývajú Web 3.0 a najnovšími trendami sú PWA (Progressive Web Apps).

  • publikovanie textu a fotiek (oznamy, články, odborné práce)
  • publikovanie kontaktných údajov (telefónne čísla, otváracie hodiny, adresa, fakturačné údaje, mapa)
  • neskôr sa obsah rozšíril o zobrazovanie produktov, galérií fotiek, formulárov, triviálnych kalkulačiek na výpočty (ceny, množstva, kilometrov, váhy, úspor)
  • s týmto súviselo samozrejme preposielanie emailov obchodníkom, majiteľom, nákupcom, prepravcom, odberateľom, dodávateľom a iným článkom v procese                                                                            

Ďalším logickým krokom bolo zjednodušiť bežným ľuďom prácu s webstránkou, aby sa nemuselo čakať na programátora. Vznikli “skryté” webstránky na administráciu. Po zadaní mena a hesla sa pracovník vo firme prihlásil do administračného systému – CMS (Content Management System), kde jednoducho vložil nový produkt s popisom, fotkou, či cenou. Pridanie a odoberanie fotiek v galérií alebo zmena telefónneho čísla, či emailu prestalo byť zdĺhavou činnosťou, ktorej rozumel iba programátor.

Ako rástli firmy, tak sa zvyšoval obsah a počet webstránok. Webstránky sa začali deliť na:

  1. Firemné prezentačné webstránky
  2. Magazíny – spravodajské a informačné portály, denníky, blogy
  3. e-Commerce riešenia (ľudovo sa im u nás hovorí aj e-shopy)
  4. Katalógy (prakticky je to e-shop avšak s cenou na vyžiadanie)
  5. Webové aplikácie (alebo aj ľudovo – appky)

Tvorba webových stránok sa posunula na takú úroveň, ktorú si málo-ktorý slovenský majiteľ uvedomuje a tí, ktorí si ju uvedomujú, sú výrazne pred svojou konkurenciou.

Začal by som jednoduchou informáciou. Všetci vieme, že webstránky  v dnešnej dobe responzívne. Tzn. prispôsobujú sa zariadeniam, na ktorých sú prezerané. Mobil, počítač, tablet, SmartTV. Jednoduchá informácia, ale málokto na Slovensku si uvedomuje jej silu.

Skúsme sa vrátiť na chvíľku späť do roku, keď mal každý aplikácie vo Windowse. Ak ste raz zabudli niečo v počítači v práci, tak ste sa museli vrátiť do kancelárie za počítač a čakať, kým sa zapne. Potom otvoriť program (dnes sa to volá appka), nájsť čo potrebujete, skopírovať na USB kľúč a strácali ste tak čas.

Dnes takto nikam nemusíte chodiť, a viete prečo? Lebo to všetko máte uložené v nejakom webovom prostredí. Áno, vo “webe“, niekde v “Cloude“. A teraz tá responzívnosť. Dnes nemusíte zapínať žiadny počítač, lebo si všetko pozriete z postele na svojom smartfóne. Čo robí prakticky už 78% ľudí na Slovensku. Je to super-zarážajúce, super-pohodlné a kedysi nepredstaviteľné.

A to vyššie spomenuté je trochu iný web, ako web, ktorý máte štandardne v mysli. Nie je web ako web-appka.

Pri tvorbe webových stránok je veľmi dôležité si nielen určiť, čo chcete mať a koľko za to zaplatiť, ale hlavne skonzultovať súčasné technologické a trhové možnosti. Veľmi veľa slovenských podnikateľov netuší, že existuje niečo ako teplotná mapa alebo, že sa používajú prístupy ako Cloud-first princíp, API-first princíp, Mobile-first princíp alebo, že oddelenia už dávno nemusia byť bombardované emailami a telefonátmi, a dá sa všetko zautomatizovať cez “web“. Alebo, že sa nemusia tlačiť kvantá papierov, ale dá sa to spraviť cez aplikáciu (webovú).

Ale poďme k samotnej tvorbe webových stránok, aby som sa veľmi nehral s vašou predstavivosťou, lebo si u nás ešte dáte vyrobiť klientskú zónu ( … áno bude to web-appka).

Pre základnú tvorbu webovej stránky odporúčame:

  • určiť presný rozsah informácií, ktoré budú na webe (texty, fotky, videá, dokumenty, kontakty, informácie)
  • zamyslieť sa nad počtom podstránok a jazykových mutácií (urobiť si mind mapu projektu)
  • zvážiť, či chcete grafiku, ktorá vás odlíši alebo už vyhotovenú, ktorú používajú aj iné firmy
  • zvážiť, či potrebujete aj tabletovú verziu alebo stačí len mobil a počítač (desktop)
  • zvážiť, či chcete byť inovatívnyudávať tempopredbehnúť konkurenciu alebo ju budete kopírovať 
  • premyslieť, kto u vás bude komunikovať s dodávateľom riešenia a zároveň poskytovať všetky podklady k tvorbe (texty, fotky, PDF súbory…)
  • premyslieť, čo si chcete editovať na webstránke interne (vkladanie fotiek do galérie, nastavovanie cien, kontaktov, článkov…)
  • zamyslieť sa, či to má byť iba statická stránka alebo ju chcete prepojiť s internými a externými softvérmi (ERP, CRM, účtovnícky…)
  • zvážiť, či ju chcete servisovať a udržiavať, alebo je to jednorázová tvorba a ukončenie spolupráce
  • zvážiť, či chcete, aby sa stránka zobrazovala rovnako na všetkých prehliadačoch, alebo napr. len pre Google Chrome. Alebo len Android zariadenia?
  • zvážiť, či chcete vyhotoviť komplexný cenový a projektový návrh alebo len nástrel “od oka”
  • zvážiť, či má stránku vyhotoviť jeden človek, ktorý má z každej disciplíny všeobecné znalosti alebo radšej použijete tím ľudí na vyhotovenie
  • očakávate aj post-servis, konzultácie a prínos nových informácií a nápadov z oblasti IT?
  • máte záujem investovať do testovania, analýz a nových ideí, prípadne “hrať sa s trhom” a skúšať, čo najlepšie zaberie?
  • máte záujem o dodatočný online marketing, ako napríklad Google reklama?
  • máte záujem aj o automatizácie a optimalizácie procesov pre šetrenie času zamestnancov?
  • máte záujem získať konkurenčnú výhodu?
  • oplatí sa vám najať si profesionálov na tvorbu alebo zaplatiť interný tím?

Tieto vyššie spomenuté otázky sú často nutné otázky, ktoré je potrebné si klásť pri tvorbe webových stránok. Samozrejme, nedajú sa presne našiť na každého klienta, ale určite pokryjú viac ako 90% prípadov.

Často sa stretávame s prípadmi, kedy multi-miliónové spoločnosti vidia “webstránku” ako zbytočnú nutnosť a naopak mladé, dravé spoločnosti so státisicovými tržbami, ktoré investujú každé zarobené euro do robustnej webovej aplikácieaby získali a upevnili svoju konkurenčnú výhodu. O cca 2-7 rokov sa však tieto “malé” firmy stanú jednotkami na trhu a veľkí hráči budú nútení zmeniť spôsob svojho uvažovania. Bohužiaľ, z nutnosti toho, že “zaspali dobu”, tak ako BlackBerry a Nokia s tlačidlovými klávesnicami, keď vznikol dotykový displej od Apple alebo Kodak s filmom, keď vznikol digitálny fotoaparát s pamäťovou kartou.

K téme tvorby webovej stránky alebo teda vývoja webových apklikácií sa dostaneme určite oveľa viac. Ak vás článok zaujal, možno by ste si mali prečítať aj náš predchádzajúci článok s názvom Web na mieru – komu ho dať vyhotoviť.

Ak sa budete potrebovať obrátiť na niekoho s tvorbou aplikácií pre ľudí alebo skonzultovať bližšie súčasné možnosti, sme tu pre vás k dispozícii.

Vaše OBSko.

,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *